به افسردگان گمنام خوش آمدید

انجمن افسردگان گمنام به منظور ارائه راهکارهایی برای افراد افسرده در هر سنی تشکیل گردید. این برنامه هم برای کسانی که افسردگی مزمن دارند و هم برای آنهایی که به تازگی جهت عوارض ناشی از افسردگی تحت درمان قرار گرفته اند ، مفید است. همچنین این برنامه با آموزش و ایجاد یک جمعیت حمایتی و مراقب از طریق گروههای حمایتی به طرز موفقیت آمیزی از بازگشت افسردگی جلوگیری می‌کنند. این برنامه در واقع از عود دوباره افسردگی پیشگیری می‌کند. همچنین با ترویج اطلاعات و منابع مفید برای کسانی که از افسردگی رنج می‌برند از تکرار اشتباهاتی در فرد افسرده جلوگیری به عمل می آورد. این برنامه در قالب گروههایی خودیار به افرادی که افسرده هستند پیامهایی را منتقل می‌کند.

 

آغاز راه

هر سفری در زندگی با اولین گام آغاز می شود . امروز شما یک گام بزرگ برداشته اید . گامی که به رشد شخصیتی و آرامش می انجامد. افسردگی تجربه ای است که ما نمی توانیم از شرش خلاص شویم. تجربه ای که نیازداریم  بر روی آن کارکنیم و به زمان احتیاج داریم. در افسردگان گمنام بر این باور هستیم که قبل از شروع احساس تغییر و دیدن این تغییر، لازم است به طور منظم در جلسات حضور یابید.

ما دریافتیم که اگر خواهان تغییر و شروع یک حس بهتر هستیم باید بهای آن را در زندگی مان بپردازیم و شروع به تغییر دادن نحوه ی فکر، احساس واعمالمان کنیم.

ما درمانهای معجزه آسا و راه های میانبر نداریم. از شما تقاضا داریم که به خودتان فرصت دهید و به طور منظم به جلسات بیایید، باآسانی و آرام آرام اختیار و کنترل زندگی تان را به دست خواهید گرفت. کنترل زندگی به این معنی است که خودتان بخواهید وتصمیم گیرنده زندگی خود باشید، نه آنکه تنها بنشینید و به افسردگی اجازه دهید  شما را به انزوا برده و احساساتتان را تحت اختیاروکنترل خودش بگیرد.

 

اکنون اگر تمایل داشته باشید می توانید ازحمایت توام با عشق گروه بهره مند شوید.

ما نیز مانند شما بودیم. اگر بر روی اصول معنوی افسردگان گمنام کار کنید نتیجه خواهید گرفت.

افسردگان گمنام بر این باور است: کسی که به گروه مراجعه کرده و تمایل به تغییرهم دارد،اختیار این را پیدا خواهد کرد که هر زمانی که مایل بود شروع به تغییر  کند.

آمدن به یک گروه خودیار مانند پوشیدن کفش های نو است. ابتدا ممکن است کمی سخت به نظر بیاید اما اگر ناامید نشوید و مدتی به پوشیدن آن ها ادامه دهید، مانند کفش های قدیمی تان می شوند.

افسردگان گمنام نیز چنین است. به جلسات بیایید کم کم به آن علاقمند می‌شوید.افسردگان گمنام با نیرو و امیدی که در آن پیدا می‌کنید شما را رشد خواهد داد .

 

آیا افسردگی نوعی اعتیاد است؟

لغت نامه ی انگلیسی وبستر لغت اعتیاد را اینطور معنی کرده است: …رها کردن خود در چنگال یک عادت قوی.

من یا شما در هر لحظه یک نوع وسواس عملی برای تکرار کردن رفتار مان را داریم، بودن در یک نشخوار فکری یا نوعی هوس یا ویار به یک فعالیت خاص؛ حال می تواند بلعیدن یک داروی تغییردهنده ی خلق بوده باشد یا بلعیدن یک فکر ناخوشایند و تغییردهنده ی خلق. بدین طریق است که شما به نوعی از اعتیاد گرفتار می شوید.

ما باور داریم که اصطلاح معتاد به اندوه را براي كسي بايد به کار برد که با نشخوار جریان افکار و تصاویر ذهنی و پندارهای ناخوشایندی که در مورد خود، دیگران، آینده و جهان دارد، عادت به صدمه زدن به خودش را پیدا کرده است. این چیزی است که در هر یک از ما می‌تواند یافت شود.

ما پی می بریم که برنامه ی بهبودی دوازده قدم می‌تواند برای فائق آمدن بر هر رفتار اجباری/ اعتیادی استفاده شود و برای افرادی که به راستی می‌خواهند از نظر احساسی، جسمی و روحانی سلامتي پیدا کنند کار می‌کند. خوبی یک گروه خودیار این است که شخص از طرف جمع مقبولیت دارد. درآنجا هیچ کس به شما نمی‌گوید که: «بی خیال شو !!» یا »ناراحت نباش!»تنها چیزی که شما در جلسات می شنوید این است که: اگر مرتب به جلسات بیایید همواره حال تان بهتر خواهد شد. تجربه ما اینگونه بوده است که افرادی که مرتب و هر هفته به جلسات می آیند پیوسته حال شان بهتر می شود. درحال حاضر این ها قولهایی است که داده می شود! من به مدت دوازده سال در برنامه بوده ام در این مدت بیماری ام عود نکرده است. من امروز افسرده نیستم! من از نیروی برترم تشکر می‌کنم و از بابت ارتباطاتی که در افسردگان گمنام دارم سپاسگزارم.

 

سوالات متداول در انجمن افسردگان گمنام

پرسش: آیا افسردگان گمنام یک کلاس است؟ آیا کسی در این کلاس  تدریس می کند؟

پاسخ: افسردگان گمنام نه یک کلاس است و نه کسی مانند یک متخصص حرفه ای گروه را هدایت می کند. ما یک گروه کمک متقابل هستیم که در آن هریک از ما تجربه خود را آورده و آنها را با یکدیگر به مشارکت می گذاریم. ما همچنین بر اساس دوازده قدم زندگی مان را پیش میبریم ، طبق اصول روحانی پیشنهادی افسردگان گمنام.

 

پرسش: هزینه پیوستن به گروه چقدر است؟

پاسخ: هیچ گونه هزینه و حق عضویتی دریافت نمیشود . تنها چیزی که یک فرد برای عضو شدن نیاز دارد یک تمایل صادقانه است تا از ناراحتی خود جلوگیری کند.

 

پرسش: در صورتی که افسرده نباشیم هم میتوانیم به جلسات بیاییم؟ مثل آمدن اعضای خانواده یا دوست و همراه فرد افسرده  که با او به جلسات می آید؟

پاسخ: بله ، در واقع ما اعضای خانواده را به شرکت در گروه تشویق می کنیم. هرچه بیشتر در جلسات شرکت کنیم ، به احتمال بیشتر ،درک بهتری از تجربه و طبیعت افسردگی خواهیم داشت.

 

پرسش: افسردگان گمنام در رابطه با قرص های ضد افسردگی چه موضعی دارد؟

پاسخ: افراد افسردگان گمنام هیچ موضعی در مورد داروها ندارند. ما یک گروه حمایتی هستیم که پایه و اساس روحانی آن در دوازده قدم آمده است. ما به صورت حرفه ای هدایت نمی شویم. ما  وابسته به هیچ مذهبی نیستیم . نوع داروهای مصرفی شخص و ترجیحات مذهبی او، فقط مسئولیت پذیری خود آن فرد در مورد خودش میباشد و در جلسات گروهی مورد بحث قرار نمی گیرد.

 

پرسش: آیا اگر در جلسه ای شرکت کنم باید صحبت کنم؟

پاسخ: در یک جلسه DA فقط از شما خواسته میشود که نام کوچک خود را ببرید. همه ما همان جایی  که شما بوده اید ، بوده ایم . یعنی به عنوان یک تازه وارد ،فرد این حق را دارد و ما به آن احترام میگذاریم  که هر وقت  احساس آمادگی داشت صحبت کند. در جلساتی که به شکل چرخشی مشارکت میشود به هر یک از اعضای گروه این درک داده شده است که وقتی نوبت به صحبت کردن فردی برسد و او نخواهد صحبت کند، فقط بگوید نفر بعد و این از نظر گروه بسیار مورد قبول و خوب است.

 

پرسش: برای اینکه دیگر افسرده نباشیم چند جلسه باید شرکت کنیم ؟

پاسخ: این سوالی است که ما نمی توانیم به آن پاسخ دهیم. باور من این است  که با وجود اینکه اکنون روزهای خوبم  بیشتر و روزهای بدم کمتر شده است ، من همچنان به جلسات میروم تا به خودم و به دیگرانی که هنوز در رنج هستند کمک کنم. برنامه ما برنامه ای است که شما از آن فارغ التحصیل نمیشوید – این یک انجمن مادام العمر است که در آن می آموزید که حال خوب داشتن به معنای حفظ ارتباط با گروه است ، که در آن از ابزارهای روحانی روزانه ای استفاده میکنید که همه ما را از زندان افسردگی دور نگه می دارد.